ספורט, תזונה ובריאות הפה

בריאות הפה - דרך הכושר

ספורטאים רבים שמקפידים לעשות בדיקות רפואיות תכופות ושומרים על אורח חיים קפדני שוכחים פעמים רבות להציץ מדי פעם לתוך הפה שלהם .

למרות שפעילות גופנית קבועה היא בעלת יתרונות רבים שתורמים לבריאות הפיזית והנפשית שלנו, לא הרבה יודעים זאת אך אחד "החסרונות" שלה היא שיותר ויותר מחקרים מראים שספורטאים חשופים ליותר בעיות אוראליות. כאבים מוזרים בכל הגוף? עייפות לא ברורה? יכול להיות שאתם הולכים לרופא הלא נכון.

יש תחום שלם שחוקר את השפעת כל אחד מסוגי הספורט על הבריאות האוראלית שלנו כדי לאפשר למטופלים האתלטים לעסוק בספורט בדרך הנעימה והבריאה ביותר.

רפואת שיניים ספורטיבית היא נישה שעוסקת בכל הנוגע לאינטראקציה בין רפואת שיניים לספורט כשהמטרה העיקרית היא הגדלת ביצועי הספורט וכן את איכות חייהם של הספורטאים.

אומנם בהתחלה ייתכן והקשר בין שני העולמות הללו עשוי להיראות לכם משונה, אבל מהר מאוד הוא יישמע יותר הגיוני.

הביצה והתרנגולת – האם הספורט מזיק לבריאות האוראלית או ההפך? 

אפשר לומר ששניהם נכונים. כל מחלה בפה שלנו יכולה לייצר בעיות חמורות יותר בשאר חלקי גופנו. במקרה של זיהום. מספר גדול של פגיעות במפרקים ושרירים הם תוצאה של דלקות בשיניים.

עששת, מחלות חניכיים, דלקות בשיניים יכולות להתרחש עקב רובד חיידקים והיגיינת פה לקויה – החיידקים הללו מייצרים דלקתיות שמהר מאוד מגיעה למחזור הדם שלנו ומופצת בכל הגוף שלנו, במצב כזה אתם ככל הנראה תרגישו עייפות וכאבים לא ברורים בכל הגוף.

יחד עם זאת, יש עוד גורמים שיכולים להוות גורמי סיכון אוראלי לספורטאים. בעיות במנשך לדוגמה, עלולות גם לעורר בעיות שמפנות ספורטאים רבים לרופאי משפחה ואורתופדיים כשבעיה נמצאת ממש מתחת לאף שלהם – ברגע שהשיניים העליונות והתחתונות אינן מיושרות, המנשך לא מאוזן וכתוצאה מכך יש לעיסה לא נכונה שמובילה לכאבי שרירים בצוואר ובגב.

בנוסף, אתלטיים רבים נוטים לפתח יותר עששת בגלל תזונה לא נכונה ועשירה בפחמימות. גורמי סיכון נוספים יכולים להיות גם צריכה מוגזמת של משקאות מומתקים/חומציים (כמו שייקים), אימונים מוגזמים, עומס פיזי שגורם לנקישת שיניים וכמובן חוסר מודעות להיגיינה נכונה של חלל הפה.

כמה מילות סיכום

אם אתם ספורטאים, אנשי מקצוע או מתאמנים – חשוב להקפיד על ביקורים במרכז רופאי שיניים בהרצליה לעיתים תכופות יותר כדי להימנע מנזקים ארוכי טווח.

זכרו שגם אם הזיהום נמצא רק בפה וגם אם אתם לא בטוח מרגישים כאב או משהו חריג – החיידקים הפתוגניים שמצטברים בשיניים מתפשטים בדם וגורמים לזיהום כללי שעלול לגרום לבעיות רפואיות קשות ולפגוע בביצועים שלכם. טיפים שיכולו לסייע לכם למנוע בעיות אוראליות הם בין היתר נשימה דרך האף בזמן פעילות גופנית, הימנעות מהידוק חזק של שיניים ובמידה אתם עוסקים בספורט כמו אגרוף/אומנויות לחימה הצטיידו באמצעי הגנה שישמרו על השיניים שלכם שלמות ובריאות.

הערה חשובה: יש להיוועץ עם רופא ו/או מומחה בתחומכם.

ייעוץ חינם, תוכן, חדשות
לשיחת ייעוץ

מלאו פרטים ונחזור אליכם עם פרטים בזמן הקרוב

דרך הכושר

פוסטים נוספים